خاتمی در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری؛
تعامل بین دانشگاه و جامعه در برنامههای آقای سیمایی صراف مورد توجه قرار گرفته است
نماینده مردم گلپایگان در مجلس با بیان اینکه تعامل بین دانشگاه و جامعه در برنامههای آقای سیمایی صراف مورد توجه قرار گرفته است، گفت: به رغم داشتن رشد، تولید مقاله علمی به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته تعامل مناسب و بهینهای با جامعه ایجاد کند و برای نافع شدن جامعه از تولیدات علمی تأمل در باب تعامل بین دانشگاه و جامعه امری ضروری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مسعود خاتمی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سهشنبه، 30 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در تربیت نیروی متخصص در عرصههای گوناگون و چه سهیم بودن در عرصه دانش و فناوری و چه در رخدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی نقش به سزایی در این سرزمین دارد.
وی افزود: افزون بر این نهاد دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری و همواره در دفاع از استقلال و پیشرفت کشور نقشی پیشران داشته و بسیاری از تهدیدات را تبدیل به فرصت کرده است به گونهای که نمیتوان تاریخ اجتماعی و سیاسی و فرهنگی یکصد ساله ایران را بدون دیدن نهاد دانشگاه ترسیم کرد و در عین حال دانشگاه همواره در مظان این پرسش قرار گرفته است که روابط و مناسباتش را با حیات اجتماعی یعنی نهادهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و بازار و جهان فناوری و کسب و کار چگونه تنظیم کند و چه خدمتی به جامعه ارائه میکند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: دانشگاه چگونه به جامعه ملی و محلی خود سود میرساند و به عبارتی در هر شهر و شهرستان مشکلاتی وجود دارد که انتظار میرود مراکز آموزش و فرهنگی و دانشگاهی به آنها پاسخ دهد و آیا صرف تربیت نیروی انسانی برای تحقق این اهداف کافی است و یا باید ساز و کارهای لازم برای ایفای نقش فعالتر نهاد دانشگاه متصور بود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشگاه به عنوان عضوی از اجتماع که منافع و مزایایی از آن دریافت میکند رسالت دارد به حل مسائل جامعه بپردازد و با چنین رویکردی تعامل و پیوند بین دانشگاه و صنعت و جامعه معنای واقعی خود را پیدا میکند.
خاتمی ادامه داد: ماندگاری مشکلات جامعه ایران به رغم داشتن رشد، تولید مقاله علمی به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته تعامل مناسب و بهینهای با جامعه ایجاد کند و برای نافع شدن جامعه از تولیدات علمی تأمل در باب تعامل بین دانشگاه و جامعه امری ضروری است که پیوسته باید سیاستگذاران آموزشی آن را در دستور کار خود داشته باشند چرا که در نبود چنین رویکرد و راهبردی مواجه با مشکلاتی در جامعه و فقدان تأثیرگذاری اثربخش و سازنده علم در توسعه ملی خواهیم بود و این مهم آن گونه که شایسته است در نظام آموزشی مورد توجه قرار نگرفته است و خوشبختانه در برنامههای آقای سیمایی صراف این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم برنامههای خود را با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزش عالی ترسیم کرده است و عمده نگاه ایشان فرآیند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه وجود دارد. دکتر سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایستهای است که به مسائل حقوقی در این حوزه اشراف کامل دارد و با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اشراف حاصل از تعاملات با مجموعه ستاد وزارت علوم و زیر نظام آن خبرگی مناسبی برای حل مشکلات این مجموعه دارد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: علاوه بر وزیر پیشنهادی علوم، تجربه موفق دبیری هیأت دولت را در کارنامه خود دارد، جایگاهی به اقتضای وظایف ذاتی آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است و ایشان با اشراف بر مسائل حقوقی و حضور در حوزه تعلیم میتواند سیاستگذار توانا برای حل مشکلات وزارت علوم باشد. ایشان دانشآموختهای توانا در حوزه علوم انسانی است و کارنامه تحصیلش در دانشگاههای تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم حوزوی در سطح بالا موجب شده است که ایشان مسائل و مشکلات دانشگاه و حوزه و نحوه ارتباط و همافزایی بین دو کانون علمی را خوب بداند و تجربه کند و توجه دارید که 50 درصد دانشجویان کشور در رشتههای علوم انسانی تحصیل میکنند و این از مراکز علمی دانشگاهی ما در این مجموعهها است و فراموش نکنیم یکی از غفلتها حوزه علوم انسانی است که میتوان در نهادسازی نقش موثری داشته باشد که خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی صراف وجود دارد.
خاتمی با اشاره به ویژگیهای شخصی وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای سیمایی صراف با حضور در جنگ تحمیلی و کسب مدال جانبازی اعتقاد به نظام را اثبات نموده و به شهادت همه همکاران ویژگی پاکدستی در ایشان محرز است و داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و حضور در دولتهای مختلف برای ایشان یک ظرفیت اثبات شده ایجاد کرده است و امید به آینده و نگاه مثبت در برنامههای ایشان به خوبی مشاهده میشود و شایستگی علمی ایشان برای سکانداری این حوزه درجه هیأت علمی و عضویت در هیأت علمی و داشتن بیش از 50 اثر، کتاب و سایر موارد از امتیازات ایشان است، همین طور پژوهشگر برتر در سال 1392 و برگزیده دوره هفتم جشنواره فارابی و برگزیده دوره چهارم کتاب سال حوزه بخشی از توان و ظرفیت و سابقه علمی ایشان است و از همکاران میخواهم با رأی قاطع به این استاد متعهد شاهد شکوفایی حوزه علم و دانشگاه باشیم./
پایان پیام